pondělí 18. ledna 2016

Anatomie I

Anatomie, anča, později známá jako já to neumim, to nejde, proč jsem to dělal nebo i hůř.

Nikdy jsem anatomii nechtěl říkat anča, ale vydrželo mi to pár týdnů. Je to prostě moc dlouhé a nepraktické jméno. Navíc jsem nechápal, co se jako chtějí na té anatomii rok učit. Pak jsem ale pochopil... :-D
Pořiďte si bílý plášť... STOP. Možná vás to nadchne, že budete chodit v bílém, ale opravdu ho nesmíte zapomenout doma. Přezouvat se tu nemusíte.

Co je třeba ke splnění?


  1. 100% docházka - není se čeho až zas tak bát. Pokud jste nemocní, tak si stačí u lékaře nechat napsat omluvenku a tu pak ukázat asistentovi na dalším praktiku.
  2. Prospěch - tady už to je trochu horší. Musíte mít 60 % (nebo samozřejmě více) známek 3 a lepší. Upozorňuji, že známka 5 tu není, takže 4 = neprospěl. :-). Na každém praktiku se na začátku píše test na cca 5 minut. Je tam 5 otázek = 5 bodů. 5 je jednička, 4 jsou dvojka, 3 jsou trojka, ale pozor 2,5 je 3-! A to znamená stále prospěl. Špatné na tom je, že se absence (nemoc) započítávají ,,jako 4", takže se snižuje váš počet známek (z původních asi 22, 23 nebo 24) na nižší počet, na což si určitě musíte dát pozor. Do tohoto bodu spadá i zkoušení. Asistent vás buď vyzkouší dobrovolně, nebo nedobrovolně. I když to vypadá, že toho je na začátku strašně moc, doporučuju se to naučit dobře a nechat se vyzkoušet. Platí totiž, že vám toto zkoušení rozšíří (jak by řekl fyzikář) množinu známek ke zprůměrování. Pokud nesplníte průměr, musíte napsat test shrnující všechna témata ZS, který má jednu otázku z každého tématu. Jak moc je to příjemné, nevím, prospěch jsem splnil.
  3. Praporkáč - jeden ze zápočtových testů. Bude to vaše první zkouška ohněm. Určitě doporučuji práci s vizuálními materiály. Učte se to poznat podle zraku a nějakou teorii (úpony, funkce) pro tuto chvíli zapomeňte. Kosti, vazy, klouby, svaly - to je náplň testu. Budete muset ty věci poznat na těle nebo na RTG (kosti, klouby). Pokud se zaměříte čistě na tu vizuální stránku, tak se to dá.
  4. GIT - druhý ze zápočtových testů. Je písemný, má 30 otázek a skládá se z oběhové (srdce, tepny!!!!!!!!!!!!*, žíly!!!!!!!!!!!!*, mízní) soustavy, dýchací a trávicí soustavy. Pokud se naučíte Čiháka, tak máte vyhráno.
Nutno podotknout, že na velké testy (včetně opravy tzv. mikrotestů = test na praktiku) máte tři pokusy. Nemusíte chodit na 1. opravný pokus, byl zatím vždy dobrovolný. I tak vám ale doporučuju nic neodkládat, protože se to pak všechno nahromadí a... jste v háji.

Anatomii doporučuji věnovat tak nějak skoro všechen čas, nic jiného vám ani nezbyde. Počkejte, až se rozjede týdenní kombinace 2x anča, 1x histola a 1x fyzika. Těch testů přes týden bude hodně. Je důležité si prostě sednout/lehnout a učit se. Já vím, že to fakt nejde, ale když vydržíte, tak už to pak půjde lépe. Je to o zvyku. Na začátku jsem se kosti horní končetiny (tj. ne ruky) učil strašně dlouho a vůbec mi to nešlo. Teď se tomu akorát zasměju. :-D

Samozřejmě se mi ale stává, že si po pár dnech třeba nepamatuju, co jsem se učil na minule. Hltáte totiž kvanta informací a nějak není čas si je opakovat. Takže se vám stane, že se při opakování přistihnete, jak do Čiháka (povinná literatura: Čihák 1, 2 a 3) koukáte a prostě nevíte. Holt, stane se.

Je jasné, že budete chtít díky anatomii několikrát skončit, zabít se a tak. A když už si budete myslet, že je v pohodě, tak vás zase dostane. Prostě anča. Ano, je toho hodně, ano, možná se vám nebude dařit, ale jak řekla moje kamarádka ze staršího ročníku - tahle škola je o tom, co vydržíš. A pokud to vydržíte, tak jste fakt dobrý.

Navíc anatomie je elementární předmět. Bez znalosti anatomie nemůžete být lékař. Snažte si ji nějak zpříjemnit.


!!!!!!!!!!!!!!!!!*
tepny a žíly - tady víc než kde jinde platí, že musíte kreslit! A tím mám na mysli konkrétně schémata větvení. Z Čiháka jsem to nechápal ani poxtý, ale pokud si to nakreslíte (viz Memorix anatomie), tak si to velmi rychle a velmi snadno zapamatujete.

Žádné komentáře:

Okomentovat