sobota 24. září 2016

Z čeho se učit?

Dnešní článek je určen hlavně novým prvákům.

Obecně se dá říct, že na SISu třeba může vypadat šíleně, co všechno máte umět. Ty knihy jsou občas ale jako duplikáty - třeba atlasy. Navíc ty se zpaměti neučíte, i když někdo asi jo. S literaturou to není tak strašné, materiálů je víc než dost. Na anatomii jako jedinou jsem snad použil všechno, co mi přišlo pod ruku (teda až na Fenaise, zdravím dr. Nečase). Většinu vlastních poznámek z přednášek jsem pak ani nečetl, asi na to nebyl čas, někam se ztratily nebo jsem prostě to samé našel v knize. Takové ty klinické věci jako kompenzační hypertrofii ledviny se stejně dočtete v Čihákovi, takže z toho nebuďte tak nadšení jako já a na přednášky přestaňte chodit jako já. Alespoň se vyspíte.

Anatomie
Základními knihami pro anatomii je Čihák I - III, ale na CNS stačí skripta. To vám bude na pár večerů stačit. Nemám zkušenosti s Petrovickým nebo Drugou. V povinné literatuře jsou uvedeny atlasy od Sinělnikova, které se fasují z knihovny. Ten atlas jsem otevřel jednou nebo dvakrát. Faktem je, že tam ty věci jsou vcelku dopodrobna, třeba různé pohledy na karpální kůstky, ale myslím si, že se bez něj obejdete. Já jsem to spíš používal jako podložku, když potřebujete tlustou knihu, abyste mohli dát něco výš. Ten další povinný atlas, který je na SISu, jsem asi ani nikdy neviděl. Já osobně měl atlas od Nettera, občas jsem se do něj podíval. Sobottův je snad nějak online na Moodlu, ale nikdy jsem se k němu nedostal, papírový je dvoudílný a sakra drahý. Na topografii jsem měl Přehled od Kose vydaný 2015 a pak věci z Moodlu. Platzerův atlas jsem otevřel jen pro svoje regio na esej. Skvělý pro praporkáč i pitvy je Yokochi. Jasně, napsalo to víc lidí, ale to nikoho moc nezajímá.
Na obrázky je fajn Memorix, ale jsou v něm chyby, tak na to pamatujte. Fenaise si prosím vás ani nepůjčujte, je to uplně k ničemu.
Existují ještě vypracované otázky. Na rychlé zopakování PNS nebo ly. nodů je to fajn.
Určitě se stane, že některé věci se budou rozcházet v několika zdrojích. U nás se to taky stalo. Řiďte se hlavně Čihákem nebo přednáškama. Čihák má ale pro mikrotesty většinou přednost.
Pokud byste si nějaké knihy koupili jako já, tak si připravte hodně peněz. Až na toho Kose a Memorix se ceny pohybují v tisících.

Histologie a embryologie
Na učení vám bohatě stačí přednášky. Pokud máte dr. Mráze, učte se cytologii ze žluté knihy Václavky Konrádové, nezapomeňte taky na materiály kolující mezi studentama, ale jsou v nich chyby! Histologie je předmět, který se dá zvládnout z přednášek, říkají to i právě na těch přednáškách. Doc. Mazurová na jedné trochu kritizovala ten povinný zelený atlas, co dostanete - ty snímky jsou prý barevně divné a tak. Takže veškerou literaturou typu Junqueira nebo Vacek si zbytečně kazíte život. Nedělejte to.

Latinská lékařská terminologie
Skripta pokryjí vše. Dobrý k úkolům je Lexicon medicum, ten ale nevydá na všechny, tak si o něj třeba řekněte, i když to spíš platí pro další várku prváků, ty letošní už asi mají svých 30 kg knih doma.

Biofyzika a biostatistika
Tak tenhle předmět kromě toho, že je uplně špatně koncipovanej, vám nabízí nějakou povinnou literaturu, která je k ničemu. Pokud půjdete k prof. Stránskýmu na zkoušku, tak se vás může zeptat na cokoli, úplně cokoli, co s fyzikou nesouvisí. K němu jsou asi fajn skripta, který sám napsal. Zvláštní, že? Jmenuje se to Základy lékařské biofyziky. Na zápočtový testy se s váma proberou věci na praktiku, na zkoušku už moc ne. Chce se po vás teorie, na kterou každý kašlal, protože anča. Já se učil z přednášek a poznámek z nich (občas jsem tam chodil, doc. Hanuš to vysvětluje, prof. Stránký na svou přednášku ani jednou nepřišel) a pak jsem ještě procházel zpracované otázky, ty se k vám dostanou. Podívejte se i na další materiály, které se k vám z fyziky dostanou od starších ročníků.
Musím se smát, když vidím, že je v povinné literatuře i nějaká sbírka příkladů. To jsem taky neotevřel.

Psychologie medika
Stačí tam přijít.

Seminář z lékařské biofyziky
Věci z Moodlu. Nebuďte tak poctiví jako já a hledejte si i při testu vzorečky, otevřete si k tomu výklad, hledejte na googlu. Jinak to asi jen tak nespočítáte. Většinou totiž vyskakujou úplně šílený příklady. Nebo řekněte někomu, kdo to umí spočítat. I to je možnost.

První pomoc
Mám knihu první pomoci, ale ani jednou jsem ji neotevřel. Stačí poslouchat na posledním praktiku.

Biologie I
Na zápočet vám stačí prezentace od asistenta. Já tomu věnoval pár hodin večer před testem.


Co si ze článku vzít?
Učení se na předměty není tak strašné, literatura je definovaná a zdroje jsou. Lepší je používat jeden než se zahltit a třeba zbláznit.

Žádné komentáře:

Okomentovat