úterý 6. září 2016

Co s tim prvákem všichni mají?

Co s tim všichni máte? Prvák je pohoda. :-D Zas tak moc ne, ale po válce je generál každý. Takže jaké to vlastně celé bylo? To zní, jako kdybych byl už na konci, ale faktem je, že spíš teprve teď začínám.

Za pár týdnů je tu nový semestr, nový akademický rok. Spousta prváků se už nemůže dočkat, a tak jsem se rozhodl, že ten svůj první vysokoškolský rok shrnu, zhodnotím a tak vůbec napíšu něco trochu komplexnějšího. Člověk si vlastně ani neuvědomuje, že studuje nějakou vysokou nebo magisterský obor. Takhle to zní trochu děsivě.

Tak prvně - nechtěl jsem, aby mě lidi oslovovali mediku nebo nedejbože doktore, protože jsem si tak vůbec nepřišel. Jediné, co jsem udělal, bylo napsání testu z biologie, chemie, fyziky a somatologie a najednou jsem měl odpovídat na otázky typu, co mám dělat, když se mi objevila tahle vyrážka na předloktí. Asi jít k doktorovi. Navíc jsem fakticky ani žádný znalosti neměl, tak jak to mám vědět? Pokud jste čerství prváci, tak asi víte, o čem mluvím.

Než jsem sem přišel, tak jsem slýchal, že se někdo učí na zkoušku nebo test třeba tři týdny. Přišlo mi to naprosto nereálné a nemožné a co se sakra jako chtěj učit tři týdny?! Pak jsem to poznal sám. Navíc jsem zjistil, že zkouškové je měsíc, a pokud je zkoušek víc a na každou se máte učit třeba tři týdny, tak to přece ani nejde stihnout. No, stihnout to jde, dostávám se tím k dalšímu bodu. Občas se vyplatí i poslechnout radu i od někoho staršího, kolegové z vyšších ročníků jsou dost přátelští a v případě nouze rádi poradí.

Kolik se toho vlastně učit? Učit se je třeba tolik, abyste prošli testama a zkouškou. Pokud vás předmět baví víc a učíte se i věci navíc, nevím teda třeba jak byste to udělali u anatomie, i když samozřejmě existují i podrobnější prameny, tak tím líp pro vás. Já jsem hodně hrotil zimák, spal občas jen opravdu pár hodin denně, ale v letním semestru to bylo už pohodovější. Chce to si prostě udělat nadhled. Pokud ale zaberete hodně, tak máte od července do září prázdniny, což je fakt dlouhá doba. Když mi začalo volno, tak jsem nevěděl, co mám teď vlastně dělat se životem, protože jsem byl zvyklý se pořád učit. Zní to vtipně, ale budete to tak mít taky.
Rozhodl jsem se tak, že musím udělat jednu zkoušku před létem a druhou klidně až pak, abych měl jistý meziročník. Tak jsem to taky udělal. V zimním zkouškovém máte jen jednu zkoušku, takže je spousta času na to si opravit klidně všechny zápočty. Akademický rok končí až na konci září, termíny na zkoušky jsou i o prázdninách, takže opravdu zbytečně nepanikařte jako já. :)

Určitě to ale zas neberte tak, že si můžete nechat všechno až na září. Určité procento zoufalství je v prváku naprosto esenciální, takže i s tím musíte počítat. Pamatuju si, když jsem dostal první 4 z mikrotestu z anatomie nebo jsem musel opravovat statistiku (já vím, že je to lehký test), ale i to se prostě stane. Hlavu vzhůru, jeden test přece nic neříká o tom, jaký budete lékař. Občas si ale budete připadat dutý, i když jste se fakt učili, jako příklad můžu uvést zápočtový test z letního semestru anatomie. Tam jsem šel s tím, že už vážně nevím, která bije, ale test jsem napsal. Nutno podotknout, že známky v testech neovlivní známku u zkoušky.

Když už se dostávám k těm zkouškám, je docela zajímavé, že během té zkoušky se člověk zase dozví něco nového nebo si ucelí už naučené informace. Stalo se mi to jak na histologii, tak na anče. Během toho rozhovoru se zkoušejícím vám prostě docvaknou nové věci. Nebo jste je třeba už někdy znali, ale už jste dávno zapomněli, že jste to kdy věděli. I to je možné. Navíc až při tom učení v létě zjistíte, že některé věci jsou naprosto jasné nebo že jste jim v tom listopadu prostě nemohli rozumět. Proč je třeba nějaký reflex popsaný v přednášce z histologie? Vždyť je úplně jasný, že tam je gama neuron a homolaterální kořen míchy.

Jelikož zmiňuju tyhle dva předměty, tak se musím podělit o pár věcí. První je to, že je dobré se vždy učit jen na jeden, ne zároveň. Hezky jeden po druhém. Můžete se učit třeba z přednášek a tisknout si je. Já tisknul ty první, histologii celou ZS, ale pak mě to přešlo. Naučil jsem se nějak během učení se na embryologii učit z počítače, takže jsem přešel na pdf a navíc jsem pak ještě dostal přednášky vytištěné. Ty z histologie zvláště od prof. Mokrého jsou ale občas hlavolam. Moje rada do života zní: ECM je extracelulární matrix. :D

Na učení si můžete pořídit špunty, prodávají se na fakultě, koleji, v knihovně a v EC. Já je určitě doporučuji, ale nezkoušejte s nima třeba spát, pokud bydlíte u silnice. Ráno vás budou docela bolet uši. EC jsem nemusel, přišlo mi zbytečné ztrácet čas tím chozením tam a tak vůbec. Pak jsem tam jednou byl a naučil se tam asi polovinu anatomie. Abyste rozuměli, tak ne že bych se to naučil za den, ale začal jsem tam chodit, učení tam bylo takové lepší. Je tam i klimatizace, to na kolejích fakt neseženete. Navíc můžete chodit spojovací chodbou na internu a to vám dá skvělý pocit, protože nejdete vchodem třeba pro pacienty. :D

Co se vlastně ještě té anatomie týče, tak musím říct, že teď už s úsměvem vzpomínám na to, jak jsme byli nahnáni v jedné učebně před praporkáčem. Mohli jste se podívat na kohokoli v té místnosti, každý měl kruhy pod očima. Bylo to takové krásně kolegiální, každý z nás byl prostě zoufalý. Když se na sebe podívám, tak mám ty kruhy vlastně ještě trochu i teď. :D Prapor jsme ze skupiny napsali všichni, někdo na opravný pokus, ale na tom zas tak nezáleží.

Na šílenosti přibývá, pokud se vám třeba na talíři objeví chiasma tendinum (hledejte pozorně na obrázku). Anča je prostě všude.

Další vtip z anatomie by byl občas k mikrotestům. Někdy zní zadání napište jméno struktury, na kterou ukazuje šipka. Jenže ta šipka je třeba takhle... Takže, co to po mně sakra chtějí napsat do toho testu? Můžete ocenit můj grafický um.

Taky je normální něco jen tak ošulit, já jsem to měl u temporálky, cév, mízáku a sval dna pánve. Učil jsem se to pořádně až na zkoušku.

Pokud bych měl napsat něco vtipného k histologii, tak i to se najde. Vtipný je třeba preparát corpus penis, který na řezu vypadá trochu jako nějaký rapper.

Histologické preparáty si mimo samostudia můžete prohlížet i online. Tuhle stránku dost doporučuji, dá se tam i klikat na nějaké věci v preparátu a ono vám je to najde.

Za zmínku ohledně prváku stojí i dr. Mráz. Uslyšíte o něm různé zvěsti, ale je fakt milý a snaží se vyhovět. Je náročný, ale nemůžu proti němu říct opravdu nic špatného. Naučte se to, co vyžaduje, a nebudete mít problém.

Na oba předměty si můžete dělat i nějaké mnemotechnické pomůcky. Já si pamatuju třeba zastavení vývoje u oogeneze. Udělal jsem si na to pomůcku promise. Anglické slovo pro slib, muž se ženou si slíbí, že si budou věrní a tak, proto chtějí mít dítě. Vývoj se teda nejdřív stopne v pro: profázi a pak v mise: metafázi. I taková blbost vám to vryje do paměti.

Další porci zábavy obstarají různé stránky na facebooku, určitě mrkněte na tyhle: Humor na LF MU, Humor 1 LF UK nebo Meddy Bear. Začnete rozumět medicínským vtipům, vaše okolí se ale většinou moc nesměje.

Co na tom prváku bylo ale nejlepší? Tenkrát jsme měli trochu skupinovou sešlost v ATP, teda vlastně AC, tyhle podniky se mi občas pletou. Byli jsme tam do noci, já jsem se pak stavil na kolej pro sešit a nějaké materiály (to jsem si ještě něco psal) a pak jsem spal u kamarádky. Ráno jsme vstali, v klidu se nasnídali a šli na 11. hodinu do školy. A nebyl v tom žádný problém. Není to skvělé? Tohle na střední nezažijete.

Přijde mi, že celý ten prvák utekl strašně rychle. Jako kdybych před týdnem přišel na zápis, ve skutečnosti to je už rok. To je strašně šílené.

A co bych udělal jinak? Asi nic. Prvák je prvák. Přijdete do neznáma a musíte se s tím nějak poprat. Kdybych cokoli změnil, tak bych třeba teď nemohl napsat tenhle závěr nebo nepotkal skvělé lidi, které jsem měl tu čest poznat a dost mi pomohli.

Takže prváku je konec. Svět je krásný. :-)


2 komentáře:

  1. Hezký článek :) Jojo, užívej si to, že můžeš chodit na jedenáctou, s tím bude tuším od třeťáku utrum. Všechny praktika na osmou a šmitec :D Prvák má své kouzlo a nakonec pak všichni řeknou, že nebyl zas tak těžkej, což v kontextu let nebyl, ale když si vzpomenu, jak jsem ho prožívala, tak bych to tehdy tak určitě neřekla :)

    Ať se ti daří ve druháku, je takovej odpočinkovější, asi nejlepší rok, co se týče náročnosti :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju. Já už mám bohužel teď v zimáku každej den praktiktum od osmi. :D Ten prvák byl samozřejmě těžký, ale jak se do toho člověk dostával, tak to pak najednou docela šlo.

      Vymazat