neděle 4. září 2016

Histologie a embryologie II

Letní histologie se skládá opět z jednoho praktika za den a přednášek.

Byl jsem celkově asi na 4 přednáškách, takže o nich moc říct nemůžu. Přednášky na histologii jsou ale zajímavé, přednášející většinou mluví o klinických souvislostech. Mě ale nebavilo sedět 2 nebo 3 hodiny a poslouchat a opravdu vnímat. Byl jsem na první, pak v průběhu semestru a pak na poslední.

Co se praktik týče, tak tam se nic moc nezměnilo. Stále se píše test na každém praktiku, ale mám takový dojem, že nám jeden nebo dva odpustili, když jsme třeba psali ještě větší test - k tomu se ještě dostanu.

Co se zápočtu týče, musíte mít docházku, opět nějaké e-kurzy na moodlu, průměr z testů do 3 (neplatí u dr. Mráze), napsat dva zápočtové opakovací semináře, napsat dva testy z embryologie, napsat závěrečný test tuším na 75 % (neplatí u dr. Mráze). Zajímavé je, že po druhém velkém testu se ještě probírá látka, která už v takovém testu není, to byly tuším smysly. Během normální výuky se budete muset ještě naučit embryologii na 2 testy, které se píšou na začátku toho daného praktika. Není to těžké, píše se to na tabletech, na kterých vám bohužel nejdřív asi 30x spadne prohlížeč. Test se skládá z teoretických zaškrtávacích otázek a poté z poznávání věcí na obrázku. Doc. Mazurová radí studentům chodit na přednášky, protože v jejich verzích, které promítá, má u některých obrázků vykřičníky - tj. obrázek se dává do testu. Není to ale tak, že pro napsání testů byste na přednášky museli chodit. Obrázků se tam dává většina a navíc už někde ty ovykřičníkované přednášky existují. Embryologie se učí vcelku fajn, je navíc dost zajímavá, určitě víc než speciální histologie.

Na posledním praktiku se pak píše závěrečný test, opět elektronickou formou. Je to test z celého letního semestru, ale není nijak těžký. Já jsem se na to ani nepodíval, histologii jsem většinou vypouštěl a napsal jsem ho na 50 %. U asistentů jej musíte napsat na určité procento, abyste dostali zápočet. U dr. Mráze vám akorát vysoké % dopomůže k tomu, že vám odpustí něco u přezkoušení. To ale řekne každému během nějakého praktika, co by mu bylo odpuštěno. Vzhledem k mým výsledkům přes semestr mi bylo sděleno, abych si to přišel napsat a zjistil, kolik toho vlastně umím (= žádné plus pro mě z testu neplynulo :-D).

Přijde mi zbytečné psát tu podrobně o podmínkách zápočtu, to si můžete přečíst na moodlu nebo sisu nebo to uslyšíte asi i na první přednášce.

Abych se tedy dostal ke své osobní zkušenosti...

Na histologii jsem kašlal. Měl jsem radši anču, soustředil jsem s na ni a věděl jsem, že mi to učení moc k testu nepomůže. Jednou jsem se opravdu kousnul a učil na praktikum z močového systému, protože zrovna bylo nějak víc času. Dostal jsem plus (systém dr. Mráze: plus, mínus, plus mínus). To bylo moje první plus za celý rok. Když jsem si ale pak jen přečetl, co vůbec budeme brát a dával opravdu pozor na každé slovo, které na praktiku řekl, tak jsem test napsal na plus mínus. Co z toho plyne? To, že jsem si opravdu nedělal hlavu z nějakých znamének u svého jména na chodbě ústavu histoly. :-) Měli jsme ale asi 5 lidí, kteří dostali zápočet bez přezkoušení, takže to určitě jde. Já jsem ale prostě odmítl to učení, jelikož jsem mohl chvíli nic nedělat a celkově mi přijde, že jsem měl ten letní semestr už docela na háku.

Zápočet jsem dělal až na konci srpna, kdy jsem taky šel na zkoušku. Původně jsem to chtěl stihnout všechno v červnu, což opravdu jde, ale rozhodl jsem si dopřát si trochu prázdnin a druhou zkoušku dělat až pak.

Celou dobu jsem nějak odkládal hemopoézu a zuby (vč. jejich embryologie), ale na zkoušku jsem se to teda už naučil. Je potřeba si ta témata moc nedémonizovat, protože po jejich přečtení a pochopení zjistíte, že v tom žádná věda není.

Pokud bych měl shrnout učení na zápočty, tak jde o to umět hlavně materiály z praktik, které kolují, a pak si třeba přečíst i přednášky. V těch materiálech jsou totiž chyby! Já jsem to, že už to začínám umět, poznal tak, že jsem právě v oněch materiálech začal vidět chyby. Jde o to, abyste na přezkoušení přišli opravdu připravení. Pokud to neumíte, tak tam nechoďte, protože akorát ztrácíte svůj čas, pokus, čas asistenta a navíc opravdu nebude šťastný s tím, že jste to tam prostě ,,přišli zkusit". Je třeba to umět perfektně, mít přehled. Můžete se ale samozřejmě splést, na něčem vás asi stejně nachytá. To, co platí i pro zkoušku, je samostudium. Budete se muset nějak dostat na preparáty, protože je musíte nakoukat. Pro zápočet je stačí jen poznat, nemusíte přímo v nich umět něco poznat, i když se to samozřejmě určuje podle hlavních a vedlejších dg. znaků.

Zkouška mi přišla vcelku jednoduchá, asi bude pravdy něco na tom, že pokud dostanete zápočty od dr. Mráze, tak to dáte. Letos to snad dali všichni jeho studenti na první pokus. Na zkoušku jsem šel týden po letním zápočtu s tím, že jsem si ani zimu, ani embryologii předtím neopakoval. V hlavě jsem to ale někde měl. Po zápočtu jsem asi 2 dny nic nedělal, takže na zkoušku nezbylo moc času. Stihnul jsem ale vše přečíst 2x, musel jsem se docela přemáhat, skončil jsem se čtením o půl druhé ráno a o půl šesté vstával, protože zkouška začíná už v 7. Proč... Vstát takhle ráno je na té zkoušce asi nejtěžší.

Samotná zkouška pak proběhla rychle. Na preparáty jsem měl právě dr. Mráze, který již byl opravdu nenáročný, probrali jsme dva preparáty, na třetí už nezbyl čas. Zkouška má totiž praktickou i teoretickou část. Praktická se skládá z poznání a popisu 3 preparátů, poznat musíte alespoň dva, pak už ale jde ve zkoušce o to, jestli dostanete trojku (protože za jeden nepoznaný preparát máte už jednu dílčí čtyřku), nebo vás vyhodí. Moje preparáty byly duodenum (dg: Brunnerovy žlázy v LPM), juvenilní thymus (lobuly, Hassalovo tělísko, bez tuku) a varle (to prostě vidíte, jsou tam i spermie). Preparáty ze stejné škatuly jsem měl i na zápočtech, takže jsem první dva poznal už podle sklíčka. Preparáty teda byly vcelku fajn, sice moje minutový rozmýšlení nad šedým nervem muselo vypadat tristně, ale nakonec jsem to řekl správně, ale jinak jsem samozřejmě řekl i něco špatně. Sice bylo naprosto jasné, že to je venula, ale já i tak řekl vývod... To se prostě stane.
Teorie s doc. Mazurovou byla pohodová, byl to částečně dialog. Taháte jednu otázku z obecné histoly + cytoly, druhou z orgánů histologicky a třetí z embryologie - tam se musí občas i něco kreslit. Po vytáhnutí otázek jsem si docela věřil, po projití přes dr. Mráze trochu víc a při příchodu doc. Mazurové už docela hodně. :-) Důležité je taky na sobě případně nedát moc znát, že něco nevíte, třeba na to nedojde. :-D


Zkouška byla vážně rychlá, já jsem čekal druhou anatomii, ale byl jsem brzo venku. Stačí se totiž učit jen z přednášek, což je ohromná výhoda. Já si je pročítal, seznam zkouškových otázek jsem viděl až pak, abych měl povědomí o tom, jak je to rozložené. Musím také ocenit to, jak jsou zadané zkouškové otázky. V otázce máte vypsáno, co po vás chtějí, takže třeba není nutné si pamatovat, co přesně spadá do 2. týdnu vývoje, protože to tam máte vyjmenované. Samotné otázky vám teda už dost pomůžou, protože v sobě mají něco jako záchytné body (ne jako anatomie - svaly něčeho nebo mícha). Původně jsem chtěl jít až na začátku září, ale zkusil jsem to dříve. Stihnul jsem si to pročíst a měl jsem štěstí. Zkuste to tak někdy taky. :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat