úterý 22. listopadu 2016

Žiju? Dýchám?

Ano, žiju a dýchám.

Vím, že jsem se odmlčel na dobu delší než je obvyklé v téhle internetové branži, proto mě docela překvapuje, že na ten blog stále někdo, i když v omezené míře, chodí. Je to milé.

Několikrát jsem si od začátku semestru říkal, že bych mohl napsat nějaký článek. Hodnotit ale přednáškový týden, jednotlivé předměty a tak různě z tohohle soudku mi přišlo docela nudný. Nejsem fanda přednášek, nemůžu fungovat tak, že několikrát denně sedím tři hodiny a bedlivě poslouchám. Možná by si systém měl uvědomit, že tohle prostě nejde nikomu tak, aby si pak nepřišel alespoň unavený.

Všichni mi říkali, že se mám těšit do druháku, protože je to jakási odměna za prvák. Je dost brzo na to to hodnotit, já jsem to samozřejmě hodnotil po prvním týdnu. Druhák je takový hodně chaotický na začátku. V prváku jste měli všechno jasně daný, prostě na zítra Čihák strana 20 - 60. Teď ale máte zadané téma a vhodnou literaturu a zdroje si najděte sami. Samozřejmě máme doporučenou literaturu, ale než byste to všechno prošli a zjistili, co vám vyhovuje, tak uteče dost času. Je to zvláštní, ale je třeba si zvyknout na to, že toho není tak hodně a opravdu se na většinu věcí dá naučit rychle.

Může být i trochu problém v tom, že s musíte začít zase znova učit. Někdo má pocit, že když udělal anatomii, tak má diplom jistý, ale prvák je fakt jenom ten první krůček.

Začátek semestru mě vyloženě nebavil. Faktem je, že jsme měli víc času, máme ho i teď. Jednou týdně test z chemie, z fyzioly 3 testy za semestr. Zbytek předmětů je takový na odchození, jelikož po vás nikdo nic průběžně nechce. A pokud chce, tak je toho tak málo, že si to teď ani nevybavím. Je to strašně osvobozující, to ano! Problém je v tom, že mi teď na druhou stranu přijde, že trávím spoustu času ve škole zbytečně. Každý. den. od. 8. hodin. Přijdu si, jak kdybych byl zase na gymplu. Nebudu tu zabředávat nad tím, jak to mají lidé na jiných oborech, ale dokonce i na LF jde mít trochu rozumnější rozvrh, jedna skupina má pátky volné. Pere se teda ve mně trochu to, že máme dost takových zbytečných praktik, kde za celé praktikum udělám aktivity v času 15 minut a pak jen sedim. Na fyziole si prostě někdo sedne ke stolu, udělá tam něco a zbytek kouká. Jasně, další lidi si to pak třeba taky zkusí, není to takhle každý praktikum, třeba jsme si i vzájemně odebírali krev, což bylo fakt super!, nemůžu to celé zatracovat, ale celkově je využití toho našeho času strašně neefektivní.

Hodně mě naštvala chemie. Jsem asi dost tvrdohlavý, ale nechtěl jsem jít na další gympl. Místo toho děláme názvosloví, máme takový rychlokurz a pak se teprve teď někdy pouštíme do biochemie. Já chápu, že ty věci před tím k tomu musíme znát, ale i tak budu prskat. Tohle mě na začátku docela otrávilo a myslím si, že nejsem sám. Navíc ten koncept výuky? Přednášky, semináře = povinné přednášky pro míň lidí s nějakou interakcí, praktika. Praktika můžou končit později než je napsané v rozvrhu kvůli pokusům. Vtipné mi přijde, že ta praktika jsou strašně upozaděná, máme jich celkem 9. Na přípravu stačí většinou přečíst list, dva papíru, takže nejste nijak do tématu zcela vneseni a někdy se dozvíte, že na to stejně prostě není čas. To prostě není asi zcela optimální. Musím ale uznat, že ty věci začínají být zajímavé. Nejzajímavější je ale fyziologie, ta mě mile překvapila. Vždycky mě fascinuje, když čtu o všech těch možných mechanismech. Trochu nevýhoda je v tom, že to musíte přečíst tak 10x a naučit se to. :-)

Další naprosto nesouvisející věcí v tomhle článku bude to, co mě poslední dobou trochu trápí. Z nějakého důvodu se ke mně dostávají jen ty negativní stránky povolání lékaře. Zase jsem trochu spadnul do tý žumpy 6 let + hloupého postgraduálního vzdělávání, které se teď bude upravovat vyhláškou 95/2004 Sb. Žádná sláva to nebude. Přijde mi, že v současnosti všichni hodně spěchají. Já si z nějakého důvodu myslel, že prostě musím mít max teda do těch 30 let hotovou školu a atestace a všechno, čeho chci dosáhnout, a od těch 30 s tím pak už žít. Prostě že je to milník, po kterém už nic nebude. Nevím, jestli je to jen můj problém, můžete se podělit v komentářích, ale donedávna mi tohle přišlo svaté.

Asi jsem se nechal trochu semlít. Byl jsem vždycky optimista a útrapy téhle školy jsem si k tělu nepřipouštěl.

Dostávám se tím k tomu, jaký bych chtěl být lékař. Vadí mi, že na LF není v porovnání s ostatními fakultami (alespoň s těmi, které porovnávám) tolik času na to, aby měl člověk možnost se zabývat vícero věcmi. Baví mě sledovat dění ve světě, baví mě sledovat politiku, baví mě se rýpat v jazycích a baví mě právní problematika, taky mě baví o tom diskutovat a debatovat a vyměňovat si názory. Bohužel mi přijde, že se od nás taková věc nečeká. Jednou ses rozhodl pro medicínu, tak prostě buď ten doktor. To já ale nechci. Chci být doktor, ale nechci skončit jako někdo, kdo si do 30 odbude všechno potřebný a pak jen dřepí v tý ambulanci a postupně si z hlavy nechává odplouvat znalosti. Třeba. Chci být lékař, který za něco stojí, rád bych měl tu medicínu rozdělenou třeba do nemocnice, ambulance, fakulty a nevím, kde všude by to ještě šlo. Jde o to, aby to nebylo stereotypní, člověka to bavilo a měl možnost se v tom oboru stále pohybovat, měl o něm přehled a získával novinky. Stejně tak chci mít čas na to dělat něco jiného. Můžu stejně tak hodně chtít třeba učit. Nebo na něco hrát. Řešit právní kazuistiky. Sledovat dění a moct o něm diskutovat. Prostě se v tom životě trochu orientovat.

Na LF mi teda trochu vadí, že jsme prostě směřování opravdu úzkým směrem. Je ale fakt, že ve 26 letech (většinou) po promoci život nekončí a člověku se teprve otevírají možnosti a začíná fakticky trochu žít. Asi je i pokornější, k sobě i ostatním. A má další dekády života na to, aby se seberealizoval, cestoval, založil rodinu a dělal to, co ho baví. Měl jsem ohledně zvolení tohoto studia poslední dobou dost vážně pochyby, ale je třeba na tyhle věci nezapomínat, a pokud se v tom ztratíte, mít někoho, kdo vám to připomene. Díky. :-)

Na závěr doporučuji rozhovor s docentem (sakra, už je docent?!) Šmuclerem. Jeho životní vize a názory se mi líbí.


P. S.: Proč PROBOHA furt vypadává ta wifi na kolejích? Že to udělali přes léto dostupnější? Proto to furt vypadává? Proto na A1 netekla teplá voda a nikde se netopilo? Hotel Garni strajkuje.

Žádné komentáře:

Okomentovat